Fegyveres és rendvédelmi szervek
MHI Szt és Felügyeleti Szerve 2008.09.01. 15:16
Foglalkozik a létszámbeli kérdésekkel és egy tevezett képzési rendszerrel, mely a tartós utánpótlást hivatott biztosítani olyan fiatalokkal, akik hivatástudattal végeznék feladtaikat és remekül képzettek.
Fegyveres és rendvédelmi szervek
Jelen írás a fegyveres és rendvédelmi szervekkel, elsősorban a honvédséggel és rendőrséggel foglalkozik.
Létszám
Mindkét szerv létszáma jelentősen esni fog hatalomra kerülésünk első félévében. Ez nem leépítést jelent, hanem csak egy ideiglenes visszaesést, mely főleg főtisztek, s fegyveres erőként nem használható alkalmazottak elbocsátását, illetve felelősségre vonását tartalmazza.
Magyar Honvédség:
Rendszeresített létszám, hatalomra kerülésünk után 6 hónappal (becsült adat) (fő)
|
Tiszt
|
2 810
|
Tiszthelyettes
|
8 700
|
Legénységi állomány
|
9 600
|
Honvédségi köztisztviselő
|
200
|
Honvédségi közalkalmazott
|
4 450
|
Összesen
|
25 760
|
Harcra foghatóság (kb.):
|
75,0%
|
Rendszeresített létszám, a hatalomra kerülésünk utáni 2. évben* (becsült adat) (fő)
|
Tiszt
|
1 900
|
Tiszthelyettes
|
8 140
|
Legénységi állomány
|
13 550
|
Honvédségi köztisztviselő
|
160
|
Honvédségi közalkalmazott
|
220
|
Összesen
|
23 970
|
Harcra foghatóság (kb.):
|
96,0%
|
* A HM létszáma, alkalmazottai már nem számítanak bele a Magyar Honvédség létszámába.
Magyar Rendőrség:
Rendszeresített létszám, hatalomra kerülésünk után 6 hónappal (becsült adat) (fő)
|
Tiszt*
|
6 250
|
|
Tiszthelyettes
|
27 800
|
|
Közalkalmazott
|
5 240
|
|
Köztisztviselő
|
350
|
|
Összesen
|
39 640
|
|
Létszámhiány (kb.)
|
11 400
|
|
Rendszeresített létszám, a hatalomra kerülésünk utáni 2. évben (becsült adat) (fő)
|
Tiszt*
|
4 910
|
Tiszthelyettes
|
30 980
|
Közalkalmazott
|
3 650
|
Köztisztviselő
|
310
|
Összesen
|
39 850
|
Létszámhiány (kb.)
|
11 200
|
* Visszahívott nyugdíjas tisztekkel együtt
Rendszeresített létszám, a hatalomra kerülésünk utáni 5. évben (becsült adat) (fő)
|
Tiszt#
|
4 320
|
Tiszthelyettes
|
37 460
|
Közalkalmazott
|
3 300
|
Köztisztviselő
|
320
|
Összesen
|
45 400
|
Létszámhiány (kb.)
|
5 600
|
# Lehetőség szerint már kevesebb nyugdíjas visszahívott rendőrtiszt
Mint a fentiekből láthatjuk a MH esetében jelentős harcerő növekedés lesz tapasztalható, legalábbis ami a létszámot és azzal összefüggő harci szakképzetséget jelenti.
A rendőrség esetében ellenben olyan nagy mértékű létszámhiány van már jelenleg is, hogy azt orvosolni csak hosszú távon lehetséges, s tekintetbe véve, hogy a rendőri képzés hosszabb időt vesz igénybe, mint az átalakítás előtti honvédségi kiképzés, így két éven belül ott nem jelentkezhet jelentős javulás.
A létszámhiány mindenképpen jelentős lesz, különösen azért, mert a jelenleginél sokkal erősebb rendőrség szerepel a tervekben, s nem csak jogkörökben, hanem létszám tekintetében is, természetesen az aktív állományt illetően.
A nagy mértékű felelősségre vonások, elbocsátások és a várható önkéntes leszerelések/ nyugdíjazások miatt mindkét szervezetnél jelentősebb létszámhiány lesz tapasztalható, így szükséges a társult és kiegészítő erők alkalmazása.
Az MH feladatainak ellátását társult és egyben kiegészítő erőként a HI-R, elsősorban TRO és VRO csapatok fogják ellátni/ segíteni. Továbbá kisebb részben KS-R, HP-R, TS-R, IG.
A fentiek közül átvezényeltek legfeljebb 4 500 fő feladatait lesznek képesek ellátni.
Ezen felül az egybeolvasztott Köztársasági Őrezred és Kormányőrség Karhatalmi Véderő néven bejegyezve szolgálja az ország másodlagos véderejét, elsősorban a belső konfliktusok esetén bevetve. Tervezett létszám: kb. 2 500-3 750 fő.
A rendőrség feladatainak ellátását részben társult és egyben kiegészítő erőként a KF-R, RE, BS-R, IR, szükség esetén SFO.
A fentiektől átvezényeltek legfeljebb 5 250 fő feladatait lesznek képesek ellátni.
Továbbá az egybeolvasztott polgárőrség, város és faluőrségek, kerületőrségek Magyar Polgárőrség néven. Ezen felül a Közterület Felügyelet. Mindezeken kívül az újonnan felállított iskolaőrségek is lehetőség szerint segítik a rendőrség munkáját.
Előléptetések
Mindkét szervnél, de az összes többi fegyveres és rendvédelmi szervnél is nehezítésre kerül az előrejutás. A letöltött szolgálati idővel nehezebben lehet előrejutni. Az új rendszerben a képzések és állandó gyakorlás is egyre inkább kötelező jelleget ölt.
Előrejutni különösen a remek teljesítményekkel, kiküldetések teljesítésével lehetséges, rendkívüli előléptetés útján.
Új képzési rendszer
A képzési rendszer átalakításával erősíteni kell a szamárlétra elvet.
Megszüntetésre kerül a rendészeti, ill. katonai főiskolára való külső bekerülés. Azt csak a RSZKI, ill., Katonai Középiskola elvégzése után lehetséges megkezdeni. Amennyiben teljesítménye és képességei alapján különösen érdemes rá, úgy rendkívüli esetben akár azonnal továbbléphet a felsőbb iskolába, de alapesetben legalább egy-három éves szolgálatot kell teljesítenie addig, melyet remekül ellát.
A Honvédségnél kivételt képezhet, ha valaki nem végzett ugyan Katonai Középiskolát (azonnali kiképzéssel kezdett), de leszolgált már legalább három-öt évet (beleszámítva az alapkiképzés idejét) és legalább egy előléptetésben, és/vagy kitüntetésben részesült teljesítménye okán. A fegyveres és rendvédelmi felsőoktatásba való továbblépésről külön bizottság dönt minden esetben személyes meghallgatásokkal.
Hatalomra kerülésünktől számított kb. hetedik évtől a RSZKI és Katonai Középiskola rendszere megváltozik. Egyikhez sem kell majd előzőleg egy másik intézményben megszerezni az érettségit, hanem ott lesz megszerezhető.
Ellenben az oktatási struktúra is változik. Ennek fő vonala, hogy még az egyéb középiskolákban is öt évesre változik a képzés, addig a RSZKI és Katonai Középiskolákban ez már hét éves lesz, mégpedig az általános iskola hetedik évfolyamában van lehetőség a váltásra, vagyis azt már a fegyveres és rendvédelmi középoktatásban kezdi meg. Onnantól fokozatos felkészítés az eljövendő szolgálatra (az első két év még inkább csak közismereti alapozás). Ennek nyomán már mikor a tanulók a 19., vagy 20. életévüket betöltötték tiszthelyettesek lehetnek az adott szervnél. Ezt azért is ítéltük hasznosnak, mert ilyen hosszú képzés által már nemcsak a tapasztalatok növekednek meg jelentősen, nemcsak a képzés lehet kiterjedtebb, hanem a szolgálat, és fegyelem már a vérébe ivódik annak, aki ebben a képzési rendszerben vesz részt.
Természetesen, mivel nem mindenki tud ilyen hamar döntésre jutni, így megmarad a lehetőség arra, hogy négy éves képzés keretében (ha már elvégezte máshol a 10. évfolyamot), átléphessen ebbe a rendszerbe. Ezt egy különösen intenzív nyári átképzés után teheti meg, feltéve, ha ott kellően jól teljesít.
Ezen felül érvényesül a kettős képzés elve. Különböző orientációk is adottak még a képzés idején, melyeket aztán folytatni lehet. Vagyis valaki lehet szanitéc, informatikus/ hírközlő, katasztrófa-elhárító és sok más is, a képzés keretében.
Vagyis míg eddig elsősorban az adott szerveken kívülről érkezett felsőfokú végzettséggel bíró személyek mentek el kiképzésre és kaptak utána ilyen jellegű beosztásokat, addig a jövőben ezek már a fegyveres és rendvédelmi oktatási rendszeren belül is megszerezhetőek lesznek, hogy ezen szervek kevésbé szoruljanak rá a külsősökre.
Amennyiben valaki a fegyveres és rendvédelmi középoktatást választja, úgy miután végzett a szerződés szerint köteles legalább tíz évet leszolgálni az adott fegyveres és rendvédelmi szervnél. Illetőleg kérhet gyorsított átképzést is valamely más fegyveres és rendvédelmi szervhez, így például, ha valaki RSZKI-t végzett, akkor átképeztetheti magát Honvédségi szolgálatra és ekkor várhatólag a Honvédségi Rendészethez kerül majd, vagy kiküldetések/ békefenntartás alkalmával lát el rokonfeladatokat.
A szolgálati időbe csak a kilencedik évfolyamtól számított idő tartozik bele, mert az addigi orientáció akkortól válik szakká.
Maga a képzés teljesen ingyenes, akárcsak annak kapcsán felmerülő egyéb költségek (pl. tankönyvek, egyenruhák, tornafelszerelés, írószer, stb…). Továbbá igény szerint bentlakásos formában szintén ingyenesen biztosíttatik az élelmezés, lakhatás és egyéb ellátások.
Ezen felül fokozott ösztöndíj lehetőségek, üdültetés, és egyéb kedvezmények, továbbá a szülők támogatása, persze ezek egy része feltételekhez (különösen a tanuló remek teljesítménye) kötött, mert ezek nagyobb része jutalom és nem alapjárandóság.
Bármely rendszer arról ismerszik meg elsősorban, ahogy a legjobbjaival bánik. Mi pedig amint odajutunk remekül fogunk bánni velük, és legjobbjaink elsősorban akik a fegyveres és rendvédelmi szerveknél szolgálnak, védik a hazát és a rendet, és bár ez kevéssé tartozik ide, de az egészségügyi és oktatási dolgozók (akik közül szintén lesznek mindkét szervnél, bár kevesebben).
|